Menu

Cum alegi o bicicletă în 3 pași

Acest ghid de achiziționare este dedicat începătorilor, care nu sunt siguri de unde să pornească atunci când doresc să treacă la o bicicletă de calitate sau doresc să-și achiziționeze una nouă. Am împărțit astfel acest ghid de achiziționare în 3 capitole simple: scopul, bugetul și alegerea dimensiunii corecte a cadrului/roții.  Nu cumpăra o bicicletă doar pentru că este în trend, cumpăr-o pentru ceea ce ai nevoie să faci cu ea.

1. Scopul: pentru ce folosești bicicleta?

Mulți își doresc o bicicletă multifuncțională, care să fie eficientă atât în oraș cât și la munte. Din păcate, ca în orice alt domeniu, bun la toate este un termen ipotetic, căci în viața reala balanța avantajelor va fi întotdeauna trasă în jos de cea a dezavantajelor atunci când vine vorba despre un anume tip de activitate. Așadar, trebuie să-ți pui întrebarea în felul următor: unde voi pedala mai des, la munte, prin păduri sau în oraș? Ce fel de trasee voi alege, unele mai dificile cu urcări și coborâri abrupte sau drumuri de pădure denivelate? Plecând de la aceste două întrebări, se ivesc alternativele:

a. Bicicleta de munte

Bicicleta de munte poate fi hardtail (cadru rigid) sau full-suspension (cadru cu suspensie). Pentru bicicleta de munte, furca cu amortizor este obligatorie, atât pentru un control mai bun pe trasee denivelate cât și pentru un confort sporit.

b. Bicicleta de oraș și trekking

Bicicleta de oras, ca regulă, este mereu hardtail (cadru rigid), cu o furcă rigidă. Anvelopele sunt subțiri pentru a te avantaja pe porțiunile de asfalt, unde-ți vor oferi o viteză foarte bună de rulare, iar sistemul de transmisie va avea 2 sau 3 foi cu mai mulți dinți decât cele pentru munte, iar pinioanele vor fi mai mici.

Bicicletele de oraș cu roți mai mari (de 28 de inch) oferă o viteză mai mare de deplasare dar nu sunt foarte practice în spații restrânse. Cele cu roți mici (de 20 sau 24 de inch), pot fi și pliabile, fiind mult mai ușor de stocat, dar având o viteză de rulare redusă.

Bicicletele de trekking sunt dotate cu o furcă cu amortizor, ce oferă o cursă medie de 65 de mm (față de 100mm, minimul pe bicicletele de munte). Furca este suficientă pentru a înghiți din denivelări, dar în general, cele de pe bicicletele ieftine (până-n 2.000 de lei), oferă performanțe mai reduse.

2. Bugetul pentru achiziționarea bicicletei

Bugetul este cel care face diferența la capitolul performanțe, durabilitate și greutate. Ca în orice alt domeniu, cu cât o bicicletă este mai scumpă, cu atât are mai multe de oferit. Dacă finisajele superioare și brand-ul constituie o prioritate pentru tine, atunci și mărcile de renume sunt de luat în calcul.

Bicicletele sub 1.000 de lei sunt biciclete de buget redus, care in general sunt mai grele si au performanțe mai slabe. Sistemul de transmisie are 2-3 foi si 6-7 pinioane. 

Bicicletele între 1.000 și 2.000 lei sunt biciclete construite pentru plimbările recreaționale, în ceea ce privește bicicletele de munte. În acest segment găsești deja biciclete bune de oraș și chiar unele modele de trekking, sumă pentru care primești un cadru din aluminiu și un sistem de frânare rezonabil. Sistemul de transmisie, de regulă, nu are mai mult de 8 pinioane în acest buget.

Bicicletele între 2.000 și 3.000 lei – constituie segmentul entry-level al bicicletelor de munte. Desigur, cu cât crești prețul, cu atât cresc și perfomanțele bicicletei. Deja găsești biciclete cu o transmisie de calitate si frâne hidraulice pe disc în acest segment, care pot fi folosite chiar și în competiții, pe trasee nu foarte dificile. Atât bicicletele de oraș cât și cele de trekking sunt foarte bine echipate în acest segment de preț.

Bicicletele între 3.000 și 5.000 lei – aici pornește segmentul mid-level al bicicletelor, cu componente de foarte bună calitate și durabilitate crescută. Găsești biciclete cu furci superioare (cartuș de aer și nu doar arc simplu), frâne hidraulice foarte potente, sisteme de transmisie 1×11, 2×10, 2×11 sau 3×10. Dacă ai la dispoziție acest buget, alege în continuare un hardtail (bicicletă cu cadru rigid), sunt mult mai bine dotate decât cele full-suspension (cadru cu amortizor).

Bicicletele peste 5.000 de lei începe segmentul bicicletelor full-suspension care contează. De aici încolo primești o suspensie de calitate, o greutate decentă a bicicletei și echipare pe măsură. Cu toate acestea, un full-suspension de 5.000 de lei va fi în continuare mai slab echipat decât un hardtail oferit în aceeași sumă. Alege un full-suspension dacă dorești confort mai mare dar și control mai bun pe traseele de coborâre dificile. 

3. Dimensiunea cadrului și a roților

Dimensiunea cadrului bicicletei

Dimensiunea cadrului este poate cea mai importantă caracteristică, deoarece va influența modul în care stai pe bicicletă. O bicicletă aleasă în dimensiunea corectă înseamnă ușurință la pedalat, dureri de spate inexistente (sau mult diminuate) pe distanțe lungi, control mai bun al direcției. Există diverse calculatoare pentru alegerea corectă a înălțimii cadrului, căci în principal aceea este cea care contează.

Dimensiunea roții bicicletei

Dimensiunea rotilor este un alt factor important de care trebuie să ții cont ca începător. În principiu, dacă ai o înălțime până în 1.65, alege o bicicletă cu roți de 26 de inch. Dacă măsori între 1.65 și 1.80 poți alege liniștit o bicicletă cu roți de 27.5 inch. Dacă măsori peste 1.80, poți alege o bicicletă cu roți de 29 de inch. Desigur, dacă ai 1.70m vei putea pedala pe o bicicletă cu roți de 29 de inch, însă controlul îți va fi o idee mai greoi, cel puțin pentru început. Pe de altă parte și o persoană care măsoară 1.90m poate alege o bicicletă cu roți de 26 de inch, însă nu-l va avantaja centrul de greutate plasat mult mai sus.

De unde cumpăr bicicleta?

Este bine să eviți bicicletele din magazine care nu par specializate, si care vând alături de biciclete, obiecte electrocasnice sau periuțe de dinți.  Recomandate sunt magazinele serioase de biciclete, cele specializate doar în vânzarea de biciclete, care pot oferi și consiliere la achiziționare. De asemenea, nu cumpăra biciclete furate. Aceastea nu au acte de proveniență, pot fi furate chiar din România, iar la un moment dat să te trezești obligat de a înapoia bicicleta proprietarului. De asemenea, acestea nu prezintă niciun fel de garanție pentru funcționalitate.

Sursa: Freerider